Allianz: Aantal schades in scheepvaart het laagst van de eeuw maar aantal incidenten blijft hoog.

Persbericht | 4 juni 2019 | Rotterdam
  • Safety and Shipping Review 2019: 46 grote verloren wereldwijd in 2018, een daling van 50% per jaar en 55% onder het 10-jarige gemiddelde van 104.
  • Totale verliezen daalden aanzienlijk in hotspots zoals Zuidoost-Azië. Schades door slecht weer gehalveerd door kalmer stormjaar.
  • Aantal incidenten blijft stabiel. Machinebreuk is de belangrijkste oorzaak, verantwoordelijk voor 1 miljard dollar aan scheepvaartverzekeringsclaims binnen vijf jaar.
  • Uitdagingen binnen de scheepvaart: politieke bedreigingen rond de veiligheid van schepen; impact van de emissieregels uit 2020 en een groeiend aantal brandincidenten.

Grote schades in de scheepsvaart zijn nu op hun laagste niveau van deze eeuw en zijn met meer dan 50% gedaald, volgens Allianz Global Corporate & Specialty SE’s (AGCS) Safety & Shipping Review 2019. De jaarlijkse studie analyseert gerapporteerde verliezen van schepen zwaarder dan 100 bruto ton (BT).

Terwijl deze sterke daling in totale verliezen bemoedigend is, is er maar een zeer kleine daling in het aantal incidenten (2,698 in 2018) – minder dan 1% jaar na jaar. Machinebreuik is de belangrijkste oorzaak, verantwoordelijk voor meer dan een derde van de 26.000+ incidenten in het afgelopen decennium. Het is tevens de duurste oorzaak van schades in de scheepsvaartindustrie, goed voor meer dan 1 miljard dollar in iets meer dan 5 jaar. [1]

Carrier Sincerity Ace vloog in brand terwijl hij van Japan naar Hawaï reed. Gemiddeld lijden verzekeraars jaarlijks ongeveer twee belangrijke verliezen onder vervoerders. Foto: Amerikaanse kustwacht.
De Mississippi heeft te lijden gehad van onregelmatige omstandigheden die hebben geleid tot talrijke ongevallen op zee. Foto: iStock.
"Het huidige laagte record in schades werd zeker beïnvloed door gelukkige omstandigheden in 2018, maar het onderstreept ook het hoogtepunt van de verbetering van de veiligheid op de lange termijn in de wereldwijde scheepvaartindustrie,” zegt Baptiste Ossena, Global Product Leader Hull & Marine Liabilities, AGCS. “Verbeterde ontwerpen van schepen, groeiende technologie, strakkere wetgeving en robuustere veiligheidsbeheersystemen op schepen hebben er ook voor gezorgd dat storingen en ongelukken niet tot grote verliezen konden leiden.”
Regulering die de uitstoot van zwaveloxiden vanaf januari 2020 beperkt, zal waarschijnlijk een game changer zijn voor de scheepvaartindustrie, met verstrekkende gevolgen voor de kosten, compliance en bemanning. Wereldwijd overwegen grote havens zelfs om zogenaamde "sniffer-drones" in te zetten om overtreders te detecteren. Schepen die geen duurdere brandstoffen met een laag zwavelgehalte gebruiken, kunnen met aanzienlijke boetes worden geconfronteerd. “Het is belangrijk dat ook de scheepvaart een rol speelt in een duurzamere omgeving. Ondanks de korte deadline is er nog steeds een gebrek aan een internationale wetgeving en zijn we bezorgd over de beschikbaarheid en compatibiliteit van laagzwavelige brandstof,” legt Captain Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting, AGCS uit.

Politieke risico’s zijn overal ter wereld toegenomen en vormen een groeiende bedreiging voor de veiligheid van schepen, handel en toeleveringsketens. Dit gebeurd door conflicten, territoriale geschillen, cyberaanvallen, sancties, piraterij en zelfs sabotage, zoals blijkt uit recente aanvallen op olietankers in het Midden-Oosten. Het groeiende aantal migranten op zee en een toename van verstekelingen op commerciële schepen heeft ook ernstige gevolgen, wat leidt tot vertragingen, omleidingen en druk op de bemanning. Piraterij steeg ook weer in 2018 aanzienlijk met Nigeria als globale hotspot.

AGCS biedt wereldwijde zee- en scheepvaartverzekeringen voor alle soorten maritieme risico's, van afzonderlijke schepen en zendingen tot de meest complexe vloten en multinationale logistieke bedrijven. De Marine afdeling droeg 11% bij aan het totale premievolume van AGCS van EUR 8,2 miljard in 2018.

In oktober 2018 kwam de Tunesische veerboot Ulysses in aanvaring met het containerschip CSL Virginia in de Middellandse Zee. De gevangene werd afgeleid door zijn mobiele telefoon. Foto: Premar Mediterráneo
Gewapende patrouilles hebben bewezen een effectief afschrikmiddel te zijn tegen piraterij, maar er zijn nog steeds problemen. Foto: Cassandra Thompson, U.S. Navy.
[1] Gebaseerd op analyse van 230.961 scheepvaart claims verzekerd bij AGCS en andere verzekeraars tussen juli 2013 en juli 2018.

Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) behoort tot de Allianz Group en biedt specifieke en op maat gemaakte verzekeringsproducten voor grote bedrijven aan. AGCS biedt ook verzekeringsoplossingen en risk consultancy aan op elk gebied van specialty, alternative risk transfer tot corporate business: Marine, Aviation (incl. Space), Energy, Engineering, Financial Lines (incl. D&O), Liability en Property en internationale verzekeringsprogramma’s.

Wereldwijd heeft AGCS kantoren in 34 landen en opereert in meer dan 210 landen via het Allianz netwerk en hun partners. Met bijna 4.700 werknemers van 70 verschillende nationaliteiten, biedt AGCS verzekeringsoplossingen voor meer dan de helft van alle Fortune Global 500 ondernemingen met een jaarlijks premievolume van € 8.2 miljard wereldwijd.

AGCS heeft een AA status van Standard & Poor’s en een A+ status van A.M.Best. 

Keep up to date on all news and insights from Allianz Commercial