- Safety and Shipping Review 2019: 46 grote verloren wereldwijd in 2018, een daling van 50% per jaar en 55% onder het 10-jarige gemiddelde van 104.
- Totale verliezen daalden aanzienlijk in hotspots zoals Zuidoost-Azië. Schades door slecht weer gehalveerd door kalmer stormjaar.
- Aantal incidenten blijft stabiel. Machinebreuk is de belangrijkste oorzaak, verantwoordelijk voor 1 miljard dollar aan scheepvaartverzekeringsclaims binnen vijf jaar.
- Uitdagingen binnen de scheepvaart: politieke bedreigingen rond de veiligheid van schepen; impact van de emissieregels uit 2020 en een groeiend aantal brandincidenten.
Grote schades in de scheepsvaart zijn nu op hun laagste niveau van deze eeuw en zijn met meer dan 50% gedaald, volgens Allianz Global Corporate & Specialty SE’s (AGCS) Safety & Shipping Review 2019. De jaarlijkse studie analyseert gerapporteerde verliezen van schepen zwaarder dan 100 bruto ton (BT).
Terwijl deze sterke daling in totale verliezen bemoedigend is, is er maar een zeer kleine daling in het aantal incidenten (2,698 in 2018) – minder dan 1% jaar na jaar. Machinebreuik is de belangrijkste oorzaak, verantwoordelijk voor meer dan een derde van de 26.000+ incidenten in het afgelopen decennium. Het is tevens de duurste oorzaak van schades in de scheepsvaartindustrie, goed voor meer dan 1 miljard dollar in iets meer dan 5 jaar. [1]
Naleving van emissie regels brengt uitdagingen met zich mee.
Bedreiging van de veiligheid breidt uit en vormen een uitdaging.
Politieke risico’s zijn overal ter wereld toegenomen en vormen een groeiende bedreiging voor de veiligheid van schepen, handel en toeleveringsketens. Dit gebeurd door conflicten, territoriale geschillen, cyberaanvallen, sancties, piraterij en zelfs sabotage, zoals blijkt uit recente aanvallen op olietankers in het Midden-Oosten. Het groeiende aantal migranten op zee en een toename van verstekelingen op commerciële schepen heeft ook ernstige gevolgen, wat leidt tot vertragingen, omleidingen en druk op de bemanning. Piraterij steeg ook weer in 2018 aanzienlijk met Nigeria als globale hotspot.
AGCS biedt wereldwijde zee- en scheepvaartverzekeringen voor alle soorten maritieme risico's, van afzonderlijke schepen en zendingen tot de meest complexe vloten en multinationale logistieke bedrijven. De Marine afdeling droeg 11% bij aan het totale premievolume van AGCS van EUR 8,2 miljard in 2018.
Media Contacten
Over Allianz Global Corporate & Specialty
Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) behoort tot de Allianz Group en biedt specifieke en op maat gemaakte verzekeringsproducten voor grote bedrijven aan. AGCS biedt ook verzekeringsoplossingen en risk consultancy aan op elk gebied van specialty, alternative risk transfer tot corporate business: Marine, Aviation (incl. Space), Energy, Engineering, Financial Lines (incl. D&O), Liability en Property en internationale verzekeringsprogramma’s.
Wereldwijd heeft AGCS kantoren in 34 landen en opereert in meer dan 210 landen via het Allianz netwerk en hun partners. Met bijna 4.700 werknemers van 70 verschillende nationaliteiten, biedt AGCS verzekeringsoplossingen voor meer dan de helft van alle Fortune Global 500 ondernemingen met een jaarlijks premievolume van € 8.2 miljard wereldwijd.
AGCS heeft een AA status van Standard & Poor’s en een A+ status van A.M.Best.